BLOGas.lt
Sukurk savo BLOGą Kitas atsitiktinis BLOGas

Mamos miegas

Kinezierapijos centro specialistai ir Mamos Žurnalas pradėjo konsultacijų ciklą apie tai, kaip “sugrįžti į save” po gimdymo. Kas mėnesį mūsų interneto svetainėje bei Mamos Žurnale rasite patarimus bei atsakymus į dažniausiai po gimdymo moterims kylančius klausimus apie miegą, sportą, sveikatą ir kitomis susijusiomis temomis.

Konsultuoja kineziterapeutai Linas Valentukevičius, Mindaugas Šetkus ir Jurgita Veliulytė

Daugiau informacijos rasite interneto svetainėje www.kineziterapija.org

Rugpjūčio mėnesio tema „Mamos miegas

Kaip teisingai atsigulti, kad mažiau skaudėtų nugarą?
Visų pirma reikia įsiklausyti ką signalizuoja Jūsų skirtingos kūno padėtys. Dažniausiai intuityviai pritaikome kūno pozą kuri tuo metu būna tinkamiausia ir mažiausiai skausminga. Kineziterapeutai skiria tam tikras padėtis kurios yra mažiausiai skausmingos arba visai neskausmingos. Tokios padėtys vadinamos gydymu padėtimi.Kai kurios padėtys gali padėti malšinti skausmus pogimdyminiu periodu:

* Gulėjimas ant nugaros sulenktomis kojomis. Tai padėtis šiek tiek palyginanti juosmens linkį, kuris nėštumo metu dažniausiai būna išreikštas. Šioje padėtyje reikia likti apie 5-10 minučių. Vėliau ištiesti vieną koją, po to kitą. Jei padėtis tinkama ir skausmas nestiprėja, ciklą galima kartoti.
* Gulėjimas ant nugaros pakeltomis kojomis 45 laipsnių kampu. Tokia padėtis kiek palygina juosmeninę lordozę (juosmens linkį) ir skatina juosmens raumenų atsipalaidavimą. Kojoms pakelti gali būti naudojamos kelios pagalvės arba mankštos kamuolys. Šioje padėtyje reikia likti apie 5 minutes. Vėliau po vieną kojas ištiesti ir atpalaiduoti, jei ši padėtis lengvina skausmą- ciklą tęskite. Jeigu koją sunku užkelti, Jums turėtų patalkinti sutuoktinis.
* Gulėjimas ant šono sulenktomis kojomis, ranka po galva. Naudojamos pagalvės tarp kelių ir čiurnų, ši pozicija lengvina skausmus juosmeninėje stuburo dalyje ypač tais atvejais kai stuburo sukimas sukelia skausmą. Išvengiant stuburo juosmeninės dalies sukimo naudojamos pagalvės.

Visos šios padėtys turėtų sukelti mažiausiai diskomforto, o naudojant pogimdyminį ortopedinį diržą galima tikėtis didesnio efektyvumo.

Ar patariamas miegojimas ant nugaros? Kodėl?
Po nėštumo miegojimas ant nugaros nėra rekomenduojamas vien dėl biomechaninių pokyčių moters organizme. Tokia padėtis skatina stuburo linkio didėjimą kuris gali provokuoti skausmus ir nugaros „rakinimą” rytiniu metu, nors kai kur literatūroje nurodoma, kad tuo laikotarpiu moteris pasirenka patogiausią padėtį. Viena iš tų padėčių ant nugaros, kaitaliojant su padėtimi ant šono.

Ar patariamas miegojimas ant pilvo? Kodėl?
Mamoms kurios ką tik po gimdymo gulėjimas ant pilvo nėra rekomenduojamas vien dėl krūtinės. Tuo metu krūtyse priėšpienis gyvybiškai svarbus tik ką gimusiam mažyliui. Moterims po cezario pjūvio negalima gulėjimo padėtis ant pilvo dėl siūlės.

Ar patariamas miegojimas ant šono?
Miegojimas ant šono patariamas kai vyko komplikuotas gimdymas, kirpta išangė, taikytas vakumas. Ta padėtis tinkamiausia kai yra sulenktos kojos, o tarp kelių pagalvė. Tiesa, padėtis miego metu kinta ir ant nugaros.

Ar padeda specialios miegojimui skirtos pagalvės?
Pagalvės miegojimui istorija sena, tariamai vykdyti tyrimai, kad ant ortopedinės ar viskoelastinės pagalvės išsimiegama geriau ar fiziologinis kaklo linkis palaikomas geriau. Viskas prasidėjo daug seniau tuometinėje Sirijoje žmonės miegodavo po kaklu pasidėję nedidelį ritinėlį, šis miegojimo ypatumas persikėlė į Turkijos valstybę, vėliau ir į Graikiją taip toliau į Europą. Šių dienų antiškasis ritinėlis įgavo kitą iš vieno galo papūstą iš kito paplokštėjusios pagalvės pavidalą. Vertinant Lietuvių, miegojimo įpročius pagalvės buvo prikimštos šieno, žąsų plunksnų, vištų plunksnų kartais grikių lukštų. Šie pagalvių kimšimo būdai žymimi nuo neatmenamų laikų, beveik nuo pagonybės. Nuo neatmenamų laikų vadinamoji Lietuvio pagalvė nei kiek neprimina šiuolaikinės ortopedinės ar viskoelastinės pagalvės. Kineziterapeutai vertindami miegojimo ypatumus ir tų ypatumų daromą įtaką stuburo kaklinei daliai pažymi: tai kas sena ir patikrinta duoda rezultatą: Vadinasi grįžtame prie ritinėlio po kaklu. Tai tuometinis Sirijos žmonių miegojimo ypatumas. Ritinėlis palaiko kaklo slankstelių ašis miego metu. Šiuolaikinės pagalvės kaklo slanksteliams duoda palaikymą tinkamu būdu, tik klausimas kainoje. Visi žinome kiek kainuoja gera ortopedinė pagalvė. Kartais perkame, bet dažnai nesusimastome, kad brangia pagalvę gali pakeisti paprastas rankoms šluostyti skirtas ritinėlis įvilktas į patalynę.

Ar kai skauda nugarą čiužinys turi būti kietas, ar minkštas?
Kai skausmas parodo savo ženklus, vadinasi nėra įtakos ar čiužinys kietas ar minkštas. Praktikoje dirbdami su pacientais prašome pildyti įvairius klausimynus. Klausimuose būna: ant kokios lovos miegate? Koks yra čiužinys? Labai dažnai atsakoma: Čiužinys senas ir išgulėtas, jame duobės. Nepailsiu miegodama, nepatogu. Vertinant 50 apklaustų pacienčių, čiužinio kietumas nedaro esminės įtakos. Įtaką daro kokio senumo čiužinys.

Ar kai skauda nugarą, pagalvė turi būti aukšta ar žema?
Egzistuoja tamprus ryšys tarp stuburo juosmeninės ir kaklinės dalies. Miego metu reikalingas vidutinio kietumo čiužinys bei pagalvė palaikanti kaklo fiziologinį linkį. Čiužinys nebūtinai turi būti brangus ir ortopedinis. Pagrindinė čiužinio paskirtis- užtikrinti gerą poilsį ir gan taisyklingą kūno ir stuburo padėtį miegant.
Reikėtų rinktis tokią pagalvę bei čiužinį, kurie prisistaikytų prie kūno, o ne atvirkščiai. Stuburo atsipalaidavimas natūralioje padėtyje yra pagrindinis kūno regeneracinis procesas nakties metu. Kad kūnas ilsėtųsi anatomiškai taisyklingoje padėtyje, miegojimo pagrindas negali būti nei per kietas, nei per minkštas.
Miegant viso kūno svoris remiasi į labiausiai atsikišusius kūno taškus: galvą, mentes, klubus ir blauzdas. Taigi šiuose padidinto spaudimo taškuose sumažėja kraujotakos aktyvumas ir žmogus instinktyviai keičia padėtį - tai suaktyvina kraujotaką, bet sutrikdo miegą. Tiek pagalvę, tiek čiužinį dar parduotuvėje reikėtų išbandyti. Daugelis parduotuvių teikia čiužinio skolinimosi paslaugą. Jei per 10 parų jokio paūmėjimo nėra, tuomet galima svarstyti dėl brangaus čiužinio įsigyjimo.

Kaip teisingai atsikelti iš lovos (mamos dažnai keliasi iš lovos naktį ir daug kartų)?

Miegas yra labai svarbus fiziologinis procesas, kurio metu vyksta viso kūno regeneracijos procesai, todėl dažnas, staigus kėlimasis naktį sutrikdo nervų sistemą, ko pasekoje nugaros skausmas gali padidėti. Priverstinio, dažno bei, kaip dažnai nutinka mamoms, stresinio kėlimosi naktį atveju rekomenduotumėm visų pirma tai daryti, kiek įmanoma ramiau.
Venkite staigaus „šokimo” iš lovos. Prieš atsikeldama visada pasiveskite ant šono, o tik tada kelkite kojas iš lovos, nesinaudokite šalia ęsančiais daigtais kaip atrama, atlikite kėlimosi „ritualą” palaipsniui: pasivesti ant šono, nuleisti kojas, atsiremti rankomis į lovą ir tik atsisėdus, atsistoti.

Mamos po gimdymo miega kartu su kūdikiais ir žindo paprastai guledamos ant šono. Kiek kenkia nugarai tokia statiška padetis?

Bet kuri ilgalaikė statinė padėtis netaisyklingai paskirsto krūvį raumenims, todėl tai sukelia raumenų nuovargį, skausmą. Kaip jau buvo minėta ankščiau, ilgai gulint ant šono reikia sulenkti kelius bei tarp jų įsidėti pagalvę. Dar galima padėtis kai viršutinė koja sulenta per kelio bei klubo sąnarius 90 laipsnių ir padėta priekyje ant pagalvės. Gulint bei žindant ant šono reikėtų atkreipti dėmesį, kad galva taip pat būtų patogiai bei taisyklingai, tai yra išlaikant fiziologinį kaklo linkį, todėl svarbi ir pagalvės forma bei kokybė.

Kokie Jūsų sveiko miego patarimai tiems, kurių probleminė vieta yra nugara?
Visi aukščiau išvardinti patarimai pagerins Jūsų miego kokybę. Be to labai svarbu darbo bei poilsio planavimas, darbo paskirstymas, mitybos bei laisvalaikio įpročiai, streso valdymas. Tinkamai pasirinktas miego pagrindas, maksimaliai teisingai pasirinktos miego bei kėlimosi kūno pozos, fizinė veikla, pasivaikščiojimas gryname ore visada pagerins Jūsų ir kūdikio miegą.

Daugiau panašių straipsnių rasite interneto svetainėje www.kineziterapija.org

Patiko (0)

Rodyk draugams

komentarai (2) | “Mamos miegas”

  1.   Rima rašo:

    Labai pravartus straipsnis. Gaila, kad tik dabar radau. Pabandysiu pasinaudoti patarimais

  2.   Reirei rašo:

    Zindymas atsigulus ant šono tikrai vargina, maudžia nugarą ir nutirpsta šonas. Reikės išbandyti rekomendacijas, nes iki šiol vargdavau…

Rašyk komentarą